Θάνος Καψάλης
Βιολόγος εκπαιδευτικός στο 1ο Λύκειο Ηλιούπολης
Θάνος Καψάλης's Latest Posts
Η βιολογία στο εκπαιδευτικό σύστημα της ναζιστικής Γερμανίας

Σε μια χώρα της οποίας κυρίαρχο δόγμα ήταν η ρατσιστική ιδεολογία, μόνο παράδοξο δεν είναι πως η βιολογία, ή καλύτερα η “βιολογία”, μαζί με την ιστορία και τη φυσική αγωγή περιλαμβανόταν στα μαθήματα που είχαν περίοπτη θέση στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που τηρούσαν απαρέγκλιτα οι εκπαιδευτικοί, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της Εθνικής Σοσιαλιστικής Ένωσης Εκπαιδευτικών, του βραχίονα δηλαδή του ναζιστικού καθεστώτος με το οποίο εξασφαλιζόταν η ιδεολογική συγκρότηση και πειθαρχία των εκπαιδευτικών. Ότι η διδασκαλία […]
N. I. Vavilov ένας μάρτυρας της Γενετικής

N. I. VAVILOV, A MARTYR OF GENETICS 1887—1942 TH . DOBZHANSKY Columbia University Journal of Heredity (1-8-1947) Οι βιολόγοι σε όλον τον κόσμο για μια σχεδόν δεκαετία ανησυχούν για την τύχη του N. I. Vavilov, του διαπρεπέστερου ίσως Ρώσου γενετιστή. Το εύρος της τραγωδίας του ανθρώπου αυτού έγινε γνωστό μόλις πρόσφατα. Είναι πια καθαρό πως η γενετική οφείλει να αποδώσει φόρο τιμής στη μνήμη του, όχι μόνο διότι η έρευνα και η εργασία του στην […]
Roman Vishniac: Ένας βιολόγος, που οι φωτογραφίες του άφησαν βαθύ ίχνος στον οπτικό πολιτισμό μας

Tο όνομα Roman Vishniac μπορεί να μην λέει πολλά στους μη ασχολούμενους επισταμένως με την Τέχνη της φωτογραφίας. Τις φωτογραφίες του όμως, δεν μπορεί κάπου, κάποτε οι περισσότεροι τις έχουμε δει. Το φωτογραφικό και κινηματογραφικό έργο του Vishniac, που θεωρείται ως ένας από τους κορυφαίους φωτογράφους καλύπτει την περίοδο από το 1920 ως και τη δεκαετία του 70. Στο έργο αυτό περιλαμβάνονται εικόνες από τον μικροσκοπικό έμβιο κόσμο και εικόνες που απαθανάτισαν την καθημερινή ζωή και […]
Georgii Karpechenko: Ένα αθώο θύμα μιας ιδεοληψίας που κατέστρεψε την σοβιετική επιστήμη και γεωργία

Οι αναγνώστες που είχαν την τύχη να διδάξουν το βιβλίο βιολογίας της κάποτε 2ης δέσμης, ή να διδαχθούν από αυτό, θα θυμούνται στο κεφάλαιο της Εξέλιξης την παράγραφο: Πολυπλοειδία. Σε αυτήν εξιστορείτο η δημιουργία ενός υβριδίου. Το υβρίδιο προερχόταν από τη διασταύρωση ραπανιού με λάχανο και τα άτομα που είχαν προκύψει ήταν γόνιμα μεταξύ τους, αλλά άγονα ως προς τα προγονικά είδη. Επρόκειτο συνεπώς για τη δημιουργία ενός νέου είδους, το οποίο αποτελούσε ένα απτό παράδειγμα […]
Για τις επαγγελματικές-επιστημονικές ενώσεις ο λόγος

Έχω έναν φίλο που χρόνια τώρα, παρά τις ματαιώσεις και τις διαψεύσεις, υποβάλλει απτόητος στην επαγγελματική ένωση στην οποία ανήκει, προτάσεις και σχέδια για τη βελτίωση της οργάνωσής της και τη δράση της.Όποτε λοιπόν μου στέλνει τις παρεμβάσεις του στην ένωση, για να μου ζητήσει τη γνώμη μου, έρχομαι στη δύσκολη θέση να μην τις υποδέχομαι με τον ενθουσιασμό που ο ίδιος πιθανώς επιθυμούσε. Αιτία της ασυγκίνητης στάσης μου δεν είναι πως ο φίλος λέει […]
Νεκρές γλώσσες;

Τελευταία ημέρα της εβδομάδας, τελευταία ώρα της ημέρας και παρόλο που ο δάσκαλος είναι κουρασμένος από τις ώρες που έχουν προηγηθεί, συνεχίζει να παρακινεί τους μαθητές του να προσέξουν, μπας και καταφέρει να κερδίσει κάτι στη μισή ώρα που απομένει μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι. Το μάθημα αφορά στους αμυντικούς μηχανισμούς και παρά τη μεγάλη σημασία του, ό,τι μέσο δοκίμασε για να τραβήξει το ενδιαφέρον των μαθητών του, έχει αποτύχει. Οι ερωτήσεις που κάνει πέφτουν […]
Το ψάρεμα στα Ελληνικά Ακρογιάλια

Υπάρχουν στιγμές που χαίρεσαι πως βρίσκεσαι σε αυτήν την χρονική φάση της ιστορίας της ανθρωπότητας, για το λόγο ότι μπορείς να απολαμβάνεις και να επωφελείσαι από το πλέον συκοφαντημένο δώρο της, την Τεχνολογία. Μια από αυτές τις στιγμές ήταν όταν διάβασα μια ανάρτηση της παλαιάς φίλης και καθηγήτριας στον τομέα Ζωολογία του Α.Π.Θ. Ελένης Βουλτσιάδου στην οποία παρουσίαζε ένα βιβλίο, κόσμημα της ελληνικής βιβλιογραφίας που εκδόθηκε το 1941 και έφερε τον τίτλο: Το Ψάρεμα στα […]
Ίσως να αρχίσουμε από τη γλώσσα;

Xειμώνας του 73, τελευταία ώρα του μαθήματος του φροντιστηρίου και οι αποκαμωμένοι μαθητές περιμένουν τον φυσικό τους-έναν κάπως ηλικιωμένο αλλά ευχάριστο καθηγητή, που αρεσκόταν στις παραδοξολογίες και στα ευφυολογήματα -να συνεχίσει την παράδοση του κεφαλαίου της Οπτικής, από το σημείο που το είχαν αφήσει. Ο φυσικός επιτέλους εμφανίζεται ασθμαίνοντας από το βάρος της ηλικίας και τον αριθμό των σκαλιών του τελευταίου ορόφου στον οποίο έπρεπε να ανέβει, αντί όμως για παράδοση καλεί, με ένα πονηρό […]
Συνδεθείτε
στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης που διατηρούμε...