Google+ Πρέπει να διδάσκεται η ιστορία της βιολογίας; : Biology4u.gr

Πρέπει να διδάσκεται η ιστορία της βιολογίας;

Έχει καταχωριστεί στις κατηγορίες: ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ από στις 8 Μαρτίου 2016

Eπειδή η σελίδα αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος των δημοσιεύσεών της σε ιστορικούς σταθμούς της βιολογίας και στις μεγάλες προσωπικότητες που βρίσκονται πίσω από αυτούς, συχνά αναρωτιέται αν-και κατά πόσο- η ιστορία της επιστήμης πρέπει να είναι μέρος της διδασκαλίας της ίδιας της επιστήμης στο σχολείο.

Δεν είναι εύκολο ερώτημα, και αν ανατρέξει κανείς στη σχετική βιβλιογραφία, αλλά και στο διαδίκτυο, μπορεί να διαπιστώσει ότι οι απόψεις διίστανται (ενδεικτικά: http://goo.gl/rpEIuA,http://goo.gl/NQLpyB…).
Από τη μια, πάντα υπάρχει ο κίνδυνος μια “ιστοριοκεντρική” διδασκαλία του μαθήματος της βιολογίας, να το εκτρέψει από τον πρωταρχικό σκοπό του, τη διδασκαλία των βιολογικών εννοιών, των διαδικασιών και των φαινομένων, να καταναλώσει ένα μεγάλο μέρος της διδασκαλίας εις βάρος του περιεχομένου, αλλά και να παρουσιάσει την εξέλιξη της επιστήμης, ως μια σειριακή διαδοχή γεγονότων που το ένα μετά το άλλο, οδήγησαν, αναπόδραστα, στο ένα ή στο άλλο επίτευγμα.

Και από την άλλη, μια διδασκαλία αποκλειστικά επικεντρωμένη στο περιεχόμενο, να μάθουν λ.χ. οι μαθητές τη θεωρία της Εξέλιξης, ή τους νόμους του Mendel, αγνοώντας το ιστορικό περιβάλλον στο οποίο γεννήθηκαν, τις προγενέστερες ιδέες για την Εξέλιξη και την κληρονομικότητα, αλλά και το ταξίδι του Beagle, και τα ιστορικά πειράματα στον κήπο του μοναστηριού, υπονομεύει αυτό που θέλει να υπηρετήσει, δηλαδή τη διδασκαλία του περιεχομένου- αποκρύπτοντας- τον χρυσό μίτο που συνδέει τα επιστημονικά επιτεύγματα και τους μαιάνδρους που ακολούθησε η ανθρώπινη σκέψη για να τα επιτύχει. Στερεί επίσης από τον μαθητή τη μαγεία του συναρπαστικού ταξιδιού που είναι η επιστήμη.

Φυσικά ο συντάκτης της σελίδας και να ήθελε δεν φιλοδοξεί να καλύψει το θέμα. Ούτε ο χώρος, ούτε η γνώση του, το επιτρέπουν…

Θα ενδιαφερόταν όμως, εκτός από τις αποδοχές (τα like, κατά το κοινώς λεγόμενο) να μάθει τις απόψεις σας.

Θα εκτιμηθούν όλες.

Και οι εμπεριστατωμένες-που μπορούν να διατυπωθούν από τους σχολικούς συμβούλους και τους ειδικούς επιστήμονες που μας διαβάζουν-, αλλά και οι βιωματικές και λιγότερο στοιχειοθετημένες, που όμως δίνουν την πρώτη ύλη στην έρευνα, και απηχούν αυτό που συμβαίνει στην σχολική αίθουσα.

Καλημέρα σας και καλή δύναμη στους δύσκολους καιρούς μας.

Ετικέτες: , ,

Ο σχολιασμός έχει κλείσει